Martin Jacobson

Med omnejd

2
/
2
2019
2
/
6
2019
2019
Lada 1
Smålands Konstarkiv
Bilden visar verket Svanen ur Martin Jacobsons utställning Med omnejd.
Ett par kilometer utanför varje by och stad finns det platser vi sällan besöker, men kanske minns. Inte alltid för att vi ens varit där. Det är de dolda minnenas landskap. Sagans landskap som blandat sig med fantasin och längtan. Det är skogarna och gläntorna. De små bortglömda svarta sjöarna långt därborta.

Martin Jacobson hör till sin generations främsta svenska konstnärer. Här på Vandalorum får vi ta del av hans senaste arbeten, varav många visas för första gången. Den monumentala målningen Stor svan är speciellt framtaget för utställningen.

Jacobson arbetar övervägande med måleri men även med objekt. Han beskriver sitt måleri som ett sätt att navigera i och kommunicera med tillvaron. Han använder sig av konsthistoriska förlagor, vilka fungerar som verktyg för att utforska måleriet och dess relation till historiska och samtida mytologier.

Jacobson utgår från bilder funna på konsthistoriens ”skräphög” och samlar vykort, kataloger, illustrerade tidningar, läroböcker, fotografier och barnböcker. Han söker ständigt efter arketypiska motiv och teman: solnedgången, månskenet, vägen, berget, vattnet och himlen. Bildelement från vitt skilda källor möts i kompositioner som tycks hämtade ur kollektiva drömmar. ”Jag har drömt att jag sett historiska utställningar som aldrig funnits. I de drömda utställningarna samsas naturhistoriska artefakter med vaser och målningar från barocken till förra sekelskiftet. Rekvisita från Hollywood presenteras i samma rum som religiösa reliker. I min ateljé försöker jag återskapa dessa utställningar.”

Det finns en teatral botten i Jacobsons måleri. Målningarna liknar ibland övergivna kulisser till någon storslagen men oskriven pjäs. Där, på den tomma spelplatsen, står nu åskådaren. Vi får höra ett omtumlande samtal som rör sig fritt – fram och tillbaka – mellan renässansens chiaroscuro-måleri, via 1800-tals målaren Marcus Larsons lika öde som våldsamma fantasilandskap, ända fram till samtidens pockande resereklam.

Martin Jacobson (f 1978, verksam i Stockholm) är utbildad vid Örebro Konstskola och Malmö Konsthögskola. Utställningar i urval: The Collectors, Venedigbiennalen; The Beauty of Distance, Sydneybiennalen; Excursions, Akvarellmuseet och Norrtälje konsthall. Han skapade 2019 scenografin till Jonas Gardells scenshow Queen of F*cking Everything i Stockholm.

Tack till: Kulturrådet, Region Jönköpings län, Värnamo kommun, Vandalorums Partners: Hamrin, Liljedahl, Svenstig

Foto: John Nelander

No items found.

Se bilder

No items found.

Press och recensioner

No items found.

Tidigare utställningar

Se allA