Sedan början av 1990-talet har de kanadensiska konstnärerna Janet Cardiff och George Bures Miller utforskat hur ljud påverkar och formar vår upplevelse av omvärlden. De har flyttat fokus från konst som en främst visuell upplevelse – alltså konst som ett konkret föremål att beskåda – till konst som en upplevelse för flera sinnen samtidigt.
Duons hittills mest omfattande ljudinstallation, The Murder of Crows (Kråkflocken, 2008), presenteras nu för första gången i Sverige. Med hjälp av 98 högtalare tycks verket vandra runt publiken i samma grad som publiken själv förflyttar sig genom det.
Verket relaterar till den starka närvaro krig och tortyr har fått i populärkultur och massmedia sedan attackerna mot World Trade Center i New York år 2001. Det är inspirerat av Goyas etsning När förnuftet sover skapas monster ur serien Los Caprichos (ca 1799). Denna etsning anses föreställa Goya själv sovande med huvud och armar lutade mot ett bord, i drömmen omgiven av bevingade vidunder.
Janet Cardiff och George Bures Miller är verksamma i Grindrod i British Columbia i Kanada och i Berlin i Tyskland. De har, var för sig eller tillsammans, ställt ut på exempelvis Documenta 13, Kassel; MoMA, New York; MOCA, Los Angeles; SFMoMA, San Francisco; Mori Art Museum, Tokyo; MACBA, Barcelona; Wanås Konst, Knislinge; och Louisiana Museum of Modern Art, Humlebaek. De representerade Kanada vid Venedigbiennalen 2001 och tilldelades La Biennale di Venezia Special Prize.
The Murder of Crows är producerad av Thyssen-Bornemisza Art Contemporary för Sydneybiennalen 2008.
Curator: Elna Svenle
Foto: Johann Bergenholtz