Aldridge arbetar främst med måleri som medium och har under trettio års tid undersökt hur vi gestaltar naturen i konsten. Aldridge hämtar i sitt konstnärsskap inspiration från naturhistoriska fältguider, renässanslandskap, barockstilleben och heavy metal-musik. Genom en öppen process av lager på lager av bildelement skapar Aldridge ett slags lapptäcke i sina verk där fåglar och blommor fått en särskiljt upphöjd position. Den komplexa och täta bildsammansättningen i verken kan liknas vid ett eget visuellt språk som genomsyrar hela konstnärsskapet. I sommarens utställningen på Smålands Konstarkiv visar Aldridge tre nya verk som inte tidigare visats för publik tillsammans med ett urval av äldre verk.
James Aldridge (f. 1971, England) är en brittisk bildkonstnär numera bosatt och verksam utanför Älmhult i Småland. Aldridge har en masterexamen från Royal College of Art i London och har tidigare även studerat fri konst på Manchester Metropolitan University samt haft ett vistelsestipendium i Rom. Han har tidigare visats på Nässjö konsthall (2019 och 2013) och Chapter Art Center i Cardiff samt på en rad gallerier i Europa och USA såsom Christian Ouwens Galerie och Annina Nosei Gallery. Aldridge har även gjort ett flertal gestaltningsuppdrag på bland annat Saint Bartholomew’s Hospital och Tate Modern level 7 i London samt Hotell Mayfair Tunneln i Malmö.
Tack till: Christian Ouwens Galerie, Värnamo kommun, Region Jönköpings län och Region Kronoberg
Bilder: Courtesy of Christian Ouwens Galerie
Float (2025)
Eye and Claw (2023)
Levitate (2023)
Rapture (2016)