Aldridge arbetar främst med måleri som medium och har under trettio års tid undersökt hur vi gestaltar naturen i konsten. Aldridge hämtar i sitt konstnärsskap inspiration från naturhistoriska fältguider, renässanslandskap, barockstilleben och underground-musik. Genom en öppen process av lager på lager av bildelement skapar Aldridge ett slags lapptäcke i sina verk där fåglar och blommor fått en särskiljt upphöjd position. Den komplexa och täta bildsammansättningen i verken kan liknas vid ett eget visuellt språk som genomsyrar hela konstnärsskapet. I utställningen på Smålands Konstarkiv visar Aldridge tre nya verk som inte tidigare visats för publik tillsammans med ett urval av äldre verk.
Ytterligare ett lager av Aldridges målningar framträder i sin fulla styrka först i mörker och ultraviolett ljus. Utställningen visas i ultraviolett ljus under 3 minuter varje hel timma måndag-fredag och i mån av tid under helger. OBS! Att titta direkt in i en UV-LED kan vara skadligt för ögonen. Ljuskänsliga personer kan uppleva obehag.
James Aldridge (f. 1971, England) är en brittisk bildkonstnär numera bosatt och verksam utanför Älmhult i Småland. Aldridge har en masterexamen från Royal College of Art i London och har tidigare även studerat fri konst på Manchester Metropolitan University samt haft ett vistelsestipendium i Rom. Han har tidigare visats på Nässjö konsthall (2019 och 2013) och Chapter Art Center i Cardiff samt på en rad gallerier i Europa och USA såsom Christian Ouwens Galerie och Annina Nosei Gallery. Aldridge har även gjort ett flertal gestaltningsuppdrag på bland annat Saint Bartholomew’s Hospital och Tate Modern level 7 i London samt Hotell Mayfair Tunneln i Malmö.
Tack till: Christian Ouwens Galerie, Värnamo kommun, Region Jönköpings län och Region Kronoberg
Utställningsbilder Vandalorum: Anders Bergön
Courtesy of Christian Ouwens Galerie; Float (2025), Rapture (2016), Eye and Claw (2023), Levitate (2023)